INTEGRACJA SENSORYCZNA
INTEGRACJA SENSORYCZNA (współpraca zmysłów) to proces, w którym następuje organizacja dostarczania do organizmu wrażeń, tak by mogły być one wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu.
Prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka jest nierozerwalnie związany z jakością procesów odbierania, przetwarzania i integrowania przez mózg informacji pochodzących od zmysłu smaku, słuchu, węchu, wzroku, dotyku oraz propriocepcji (czucie głębokie) i układu przedsionkowego (grawitacja, ruchy ciała).
Aby dziecko prawidłowo funkcjonowało w środowisku, które je otacza wszystkie zmysły muszą ściśle i w sposób pełny ze sobą współpracować. Integracja sensoryczna zaczyna się już w okresie życia płodowego, natomiast najbardziej intensywniej przebiega w pierwszych latach życia. Drobne jak i poważne deficyty w jednym lub więcej z percepcyjnych układów zmysłowych mogą wpływać dezorganizująco na zdolności ruchowe, samoobsługę, zachowanie, umiejętność zabawy, edukację. Nasz mózg bombardowany jest niezliczoną ilością różnych informacji z otoczenia, które musi przyjąć, przetworzyć i odpowiednio zareagować. Jeśli nie potrafi odebrać sygnału z któregoś ze zmysłów albo go źle interpretuje, to wtedy dziecko nie potrafi właściwie zadziałać w określonej sytuacji. Im wcześniej, dzięki prawidłowej obserwacji dziecka i zastosowaniu odpowiednich testów, zostaną rozpoznane trudności, tym efekty SI będą lepsze.
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ często nazywana jest nauką przez zabawę. Dziecko kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą. Ćwiczenia dostosowane są do poziomu rozwojowego dziecka, nie są ani za łatwe ani za trudne, balansują na granicy jego możliwości.
Podczas terapii dziecko nie uczy się konkretnych umiejętności, pojawiają się one w sposób naturalny, jako konsekwencja poprawy funkcjonowania ośrodkowego układ nerwowego.
Terapia zwykle trwa od 1 do 2 lat w zależności od stopnia nasilenia deficytów i rodzaju zaburzeń oraz indywidualną podatność dziecka na terapię.
Ćwiczenia prowadzone są przez specjalistę, w sali wyposażonej w profesjonalny, posiadający certyfikat sprzęt do terapii integracji sensorycznej.
Drogi Rodzicu!
Z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego bardzo ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.
MAMO, TATO ZWRÓĆ UWAGĘ GDY DZIECKO:
- unika aktywności ruchowych (zabaw i gier sportowych, nie lubi wspinać się na drabinki, unika huśtania się),
- jest labilne emocjonalnie, impulsywne, ma trudności z wyciszeniem się,
- jest niezgrabne ruchowo, często potyka się, przewraca, ma trudności z nauką jazdy na rowerze,
- nie lubi obcinania paznokci, mycia włosów, zabiegów pielęgnacyjnych
- jest cały czas w ruchu, sprawia wrażenie, że jego ruchy są niekontrolowane,
- przeszkadzają mu metki, różne ubrania,
- ma problemy z liczeniem, czytaniem, pisze litery, cyfry do góry nogami lub odwrotnie,
- przepisując z tablicy popełnia błędy,
- przeszkadza mu hałas, głośna muzyka, nie lubi wyjść do centr handlowych,
- ma trudności z koncentracją uwagi, szybko się rozprasza,
- jest zbytnio wrażliwe na ból lub nie reaguje na skaleczenie,
- siedząc podpiera ręką głowę, szybko się męczy, pisząc trzyma ołówek za lekko lub za mocno,
- nie lubi lepić z plasteliny, dotykać innych faktur, reaguje zbyt intensywnie na zapachy, smaki.